נוגה קומי

נוגה, קומי/הוצאת הד ארצי מעריב

זכה בפרס חולון לספרות 2001

מתוך הספר

בהבעות פניה של נוגה בית-און, המפרפרת בין חיים ומוות לאחר תאונת דרכים קשה, רודפים זה את זה זיכרונות, ייסורים, חלומות, כאבים והזיות. כל אלה מגלים נבכי נפש של אישה צעירה, אשר לבטים ותהיות שהצטברו במרוצת שנותיה כרעיה, אם ואחות טורדים את מחשבותיה. לב המאפליה של הרומן הזה הוא הקשרים שבין האחות הבכירה, המבקשת את נפשה של נוגה ואת ילדיה.

מענה לנפתולי נפשה מוצאת הגיבורה בדמותו המסתורית, רבת ההשראה של הרופא, שהשיב חיים לגופה והביא מזור לנפשה.

ארבעה יוצאים לטיול באיטליה: שתי אחיות והבעלים שלהן, הנישואים שלהם במבוי סתום. בתחילת הטיול מתחוללת תאונת דרכים, והאחות הצעירה נוגה – נפצעת אנושות. השלושה סובבים סביבה במשמרות ומנסים לרצוח אותה, איש איש בתורו.

רוני הוא טיס בחיל אוויר, מגיע מבית מרוקני ומנסה להשתלב בחיי המעמד הבינוני הישראלי, תוך התעלמות ממוצאו המזרחי. הוא מתחתן עם נוגה, גיבורת הספר. יהונתן שוורצברגר, הוריו ניצולי שואה שנהיו לבעלי מפעל בגדים גדול. אמו הייתה זונה במחנות ובנה, אחיו הבכור של יהונתן, הוא בנו של השטומפפיהרר במחנה. יהונתן מתחתן עם יעל'ה אחותה הבכירה של נוגה. שתיהן יתומות מאם מגיל צעיר, ובעצם יעל'ה טיפלה בנוגה כאם במשך שנות הילדות.

חמישה ימים תלויה נוגה בין החיים ובין המוות. על חמשת הימים האלה נפרש הרומן.

לכל אחד מן השלושה יש אינטרס לנתק את נוגה מהצינורות שלה, ובקלות רבה לגרום למותה. הרומן מתקדם מן הפחות חשוד אל היותר חשוד בניסיון לרצוח אותה. רופא איטלקי נוצרי, שהיה כמה שנים בארץ ולמד עברית, מטפל בנוגה, והיא מכוונת אותו אל החשוד. הרופא, שנשבע להציל חיים, הופך מעורב, והולך בעקבות רמזיה של נוגה אחרי החשודים, ומשמש מעין בלש בספר. רמזים – משום שנוגה לא מתפקדת מבחינה הכרתית באופן נורמלי. היא במצב הזוי ומעורפל, מדברת בדימויים ובציורים, מצויה במצב חסר אונים לחלוטין, תלויה לגמרי באנשים סביבה.

יהונתן, גיסה של נוגה, ניסה לשכב איתה, הם נאבקו, נוגה בעטה בחלציו, הוא נפצע, ונמק במקום אילץ אותו לעבור בסתר ניתוח. הוא פוחד מאשתו, מרגיש אשם, ומסתיר כמיטב יכולתו שהסיבה לעקרות הזוג נעוצה בו. לא ברור אם הסיבה לכך שליהונתן וליעל'ה אין ילדים נועצה בו או בה, אבל אם יהרוג את נוגה תהיה זו הזדמנות לסלק את כל ההוכחות למקרה שקרה, ולנקות את עצמו מאשמה. הוא חשוד בייחוד מפני שאת אמו ניתק מהצינורות כשהייתה על ערש דווי, והוא חשוד שיעשה זאת שוב.

כשהרופא, דוטורה מישל קרסו, עוקב אחריו, נפרש לפניו עולמו של שוורצברגר, בן להורים היושבים כל אחד לפתחו של הר געש ומנסים בגופם לעצור אותו למען לא יתפרץ על בנם. הם לא פותחים את שק הצרות שלהם כדי לגונן על ילדיהם, אבל השק הקשור עובר בכל זאת: האכזריות, הסודות האפלים וריח המוות עוברים אל הבן למרות כל הניסיונות להסתירם ממנו. הוא אוסף אובססיבי של בובות של מכשפות ומנסה להטיל על נוגה קללת וודו, והוא שם לה בובה שסיכה נעוצה בליבה על מיטתה.

לרוני יש עניין להיפטר מאשתו, כיוון שבאישיותה העמוקה והחודרנית היא מאיימת עליו ומסרסת אותו. הוא מנסה לנתק את תקע החשמל למכשיריה בחדר הסמוך, אבל נתפס בזמן מעשה ונאלץ לוותר.

אבל יותר מכל ליעל'ה האחות הבכירה, האחות בת השטן, יש עניין לרצוח את אחותה הצעירה. ראשית, כי תוכל לקבל את ילדיה ולאמץ לה אותם. שנית, כך תוכל להיפטר מהקנאה התהומית הפעורה ביניהן, על אהבת אמן המתה ועל אהבת אביהן החי. יעל'ה הציעה בעבר את גופה של אחותה לגבר שהייתה חייבת לו טובה, נכנסה עם אחותה ועם בעלה לעתיד למיטה, כדי להשיג שליטה על חייה, דרשה שאחותה תשמש לה פונדקאית ועוד.

מכל אלה שומר עליה הרופא המרדים שלה, ובזכותו היא גם מחליטה לקום ולבחור בחיים.

נוגה עצמה היא אישה שבימים עברו היו מכנים מכשפה. יש לה עין חומה ועין ירוקה, יש בה צד פראי ויצרי וצד מסור וצייתן, יש בה כוחות לקרוא את הקרובים לה, לנחש את רגשותיהם, וקלוט בחושיה מה עומד להתרחש בחייהם.

בבית החולים בנאפולי מטפלות בנוגה נזירות קתוליות. תמונת ישו על יד מיטתה ובחמשת הימים שבין חיים ומוות, בין הניסיונות המתוחים שלה לשמור על עצמה ולהגן על חייה מפני אוהביה-רוצחיה, היא חווה את חווית סף המוות. היא נפתחת אל מחוזות חשוכים, וכמו בקומדיה האלוהית של דנטה, היא נמצאת במסדרון החשוך שבין גיהינום וגן עדן. היא דורכת על מפתן שניהם ועליה להחליט לאן ברצונה לפנות. המסע הוא מסע מאומץ, הוא מסע דתי, שבסופו היא מתעוררת נוצריה-יהודיה, זהו מסע מיסטי, שבסופו היא נוגעת באור והיא נגוהה – כשמה: נוגה. זהו מסע קיומי, שבו היא חרדה על חייה ופוחדת לאהוב ולהיאהב, ובסופו היא קמה! כפי שישו קרא לנערה, טליתא קומי, כך בפאראפרזה – נוגה, קומי. נוגה מחליטה לחיות. כשהיא קמה היא מתעוררת לחיים והיא גם מתעלה במדרגות הקיום. היא לא פוחדת עוד לתת ולקבל אהבה, וכך היא משפיעה גם על קרוביה. הרופא הוא שעורר אותה, הוא שנתן לה את הכוח והוא שהושיע אותה מבחינה רוחנית.

זהו דיווח מתוך עולמה ההזוי, העמוס בסמים משככי כאבים, דיווח מתוך הגיהינום שעל סף המוות ועד הנגיעה באור, באיחוד המיסטי של הגיבורה עם היקום.

באפילוג, המתרחש כעבור שנתיים, נוגה מגיעה לאיטליה לבדיקות חוזרות, והיא מנהלת סוף סוף שיחה עם הרופא שלה. הרמזים האירוטיים ביניהם אינם מתגשמים, כי בעולם המציאות המפגש ביניהם בלתי אפשרי. בעולמם הרוחני הם נשמות תאומות.

לספר בסיס ריאליסטי, הנוגע דרך הארבעה האלה – באשיות החברה הישראלית של המעמד הבינוני המשכיל, על הפער העדתי והחברתי שבו, אבל הניסיון הספרותי הרציני הוא ניסיון לדווח מזווית ראיה של תודעה הזויה שיש לה הגיון אחר מההגיון המוכר לנו בחיי יומיום. ההגיון שלה הוא הגיון רגשי, המנסה לגעת באוקיינוס המצוי מתחת לתודעה הרתומה ולעתים לכודה בתוך מלים. הספר "נוגה, קומי" הוא ספר שכתוב מלים, אך מנסה לדווח על מה שאין לתארו במלים.

Noga72

הוצאת הד ארצי מעריב
זוכה פרס חולון לשנת 2001